گواهینامه‌های رانندگی براساس قانونمدار بودن رانندگان  در سه سطح رنگ‌بندی می‌شود

گواهینامه رانندگی به رنگ قانون  

پلیس راهور طرحی را در دستور کار قرار داده است که اگر به مرحله اجرا برسد طبق آن گواهینامه رانندگی شهروندان براساس میزان قانونمداری آنها در سه رنگ رده بندی می‌شود. البته این اولین باری نیست که پلیس راهور از چنین طرح‌هایی سخن به میان می‌آورد. برای نمونه می‌توان به طرح آزمون سراسری آیین‌نامه اشاره کرد که چند سال پیش رسانه‌ای شد. اما ‌تاکنون به مرحله اجرا نرسیده است.
پلیس راهور طرحی را در دستور کار قرار داده است که اگر به مرحله اجرا برسد طبق آن گواهینامه رانندگی شهروندان براساس میزان قانونمداری آنها در سه رنگ رده بندی می‌شود. البته این اولین باری نیست که پلیس راهور از چنین طرح‌هایی سخن به میان می‌آورد. برای نمونه می‌توان به طرح آزمون سراسری آیین‌نامه اشاره کرد که چند سال پیش رسانه‌ای شد. اما ‌تاکنون به مرحله اجرا نرسیده است.
کد خبر: ۱۳۸۳۲۵۷

به گزارش جام جم آنلاین، هر سال به طور میانگین حدود 15هزار نفر در سوانح ترافیکی کشور جان خود را از دست می‌دهند و چند برابر این آمار افراد دچار معلولیت می‌شوند.

کارشناسان معتقدند فاکتورهای وسیله نقلیه، راه و انسان در این آمار تلخ سهم قابل توجهی دارند، برای نمونه خودروهای ساخت داخل استانداردهای لازم را ندارند و در بیشتر مواقع هنگام تصادفات سیستم کیسه‌ هوای آنها به درستی عمل نمی‌کند.

بیشتر جاده‌های کشور نیز ‌ از ایمنی لازم برخوردار نیستند و پلیس و کارشناسان تاکید می‌کنند که در جاده‌های کشور بیش از 5000 نقطه حادثه‌خیز وجود دارد، نقاطی که مسافران را به کام مرگ می‌فرستند، اما برای اصلاح آنها اقدامات لازم انجام نمی‌شود.

درباره عامل انسانی نیز برخی کارشناسان تاکید می‌کنند که خطای انسانی ‌ حدود 70درصد در ایجاد سوانح ترافیکی نقش دارد‌.

این درحالی است که با بهبود روند آموزش ‌می‌توان نقش این عامل را کاهش داد. ‌

گواهینامه‌های رنگی

گواهینامه رانندگی به رنگ قانون  

‌برای کاهش نقش خطای انسانی در سوانح ترافیکی تاکنون پلیس راهور اجرای برنامه‌های مختلفی را در دستور کار قرار داده است، طرح‌هایی که البته برخی از آنها به مرحله اجرا نرسیده است.

 بتازگی نیز ‌از پلیس راهور خبر می‌رسد که کارشناسان طرحی‌ را آماده کرده‌اند که براساس آن و با توجه به نحوه رانندگی شهروندان گواهینامه‌های رانندگی رده بندی می‌شوند.

‌ محسن صوفی، رئیس اداره حقوقی پلیس راهور فراجا‌ دراین باره می‌گوید: این مساله هنوز در حد پیشنهاد است و اگر تصویب و اجرایی شود گواهینامه‌های شهروندان در سه رنگ و رده رنگ‌بندی می‌شود.

آن طور که او توضیح می‌دهد رنگ‌بندی‌ها نیز براساس قانونمدار بودن رانندگان در نظر گرفته شده است.

 به‌ عبارت دیگر هرچه رانندگان قوانین راهنمایی و رانندگی را بیشتر رعایت کنند و مرتکب تخلف نشوند، رنگ‌بندی  گواهینامه آنها ارتقا پیدا می‌کند.‌

رئیس اداره حقوقی پلیس راهور فراجا‌ معتقد است که به این شکل رانندگان تشویق می‌شوند که قوانین راهنمایی و رانندگی را بیشتر رعایت کنند تا گواهینامه‌های آنها به رده و رنگ‌های بهتری ارتقا پیدا کند و در نتیجه قانونمداری در بین رانندگان گسترش پیدا می‌کند.

از کنکور گواهینامه رانندگی چه خبر؟

این بار اولی نیست که پلیس راهور از برنامه‌هایش برای بهبود فرهنگ ترافیک و افزایش مهارت رانندگان خبر می‌دهد. اگر گفته‌های مسئولان این نهاد را در چند سال گذشته مرور کنید، متوجه می‌شوید بسیاری از طرح‌های مسئولان برای بهبود شرایط صدور گواهینامه و آموزش رانندگان از مقام حرف فراتر نرفته است.

اواخر بهمن93 بود ‌که ‌رئیس پلیس وقت راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی اعلام کرد که قرار است، آزمون متمرکز آیین‌نامه در کشور برگزار شود. به این شکل که ‌ ‌هر سال چهار نوبت آزمون آیین‌نامه به شکل سراسری برگزار شود تا توانایی متقاضیان بهتر از گذشته مورد محک قرار گیرد.

علاوه بر این آذر ماه سال 95 نیز‌ مسئولان وقت پلیس راهور از طرحی سخن به میان آوردند که قرار بود براساس آن‌ ‌ آزمون گواهینامه رانندگی ‌مانند کنکور، متمرکز و مکانیزه برگزار شود.

آن زمان مسئولان وقت می‌خواستند به این شکل امکان تقلب را در آزمون‌ آیین‌نامه به حداقل برسانند‌.

به عبارت دیگر براساس این طرح قرار بود آزمون‌‌های لازم برای صدور گواهینامه رانندگی به شکل مکانیزه و در محلی خارج از آموزشگاه‌های رانندگی برگزار شود‌‌‌.

البته این طرح نیز مانند آزمون متمرکز آیین‌نامه راه به جایی نبرد.

آزمون رانندگی و سلامت روان

گواهینامه رانندگی به رنگ قانون  

‌کارشناسان معتقدند سازوکار صدور گواهینامه رانندگی در کشور نیاز به بازنگری دارد، زیرا کم نیستند افرادی که پس از اخذ گواهینامه رانندگی قادر به کنترل خودروی خود نیستند.

‌ ‌علیرضا اسماعیلی، ‌هیات علمی دانشگاه پلیس از کارشناسانی است که معتقدند توانایی داوطلبان اخذ گواهینامه رانندگی در آزمون‌های عملی و آیین‌نامه به درستی سنجیده نمی‌شود.

‌آن طور که او توضیح می‌دهد وقت زیادی به آزمون عملی گواهینامه داده نمی‌شود و آن طور که باید به مولفه‌هایی که سبب توانمند شدن افراد در رانندگی می‌شود، توجه نمی‌شود.‌

به عبارت دیگر می‌توان گفت توانایی اشخاص به شکل محدود سنجیده می‌شود. برای نمونه همه  چیز به شرایط جوی روز و ساعت برگزاری آزمون  بستگی دارد.

در واقع با توجه به نحوه برگزاری آزمون نمی‌توان اطمینان پیدا کرد که آیا راننده‌ای که در روز آفتابی آزمون عملی رانندگی را با موفقیت پشت سر گذاشته قادر است که در هوای بارانی به درستی وسیله نقلیه‌ای را که در اختیار دارد، کنترل کند؟

مساله دیگری که کارشناسان روی آن دست می‌گذارند، بررسی سلامت داوطلبان اخذ گواهینامه است، چراکه این روزها بررسی سلامت داوطلبان فقط به معاینه چشم محدود شده است.

این درحالی است که میزان هوش افراد و سلامت روان آنها نیز در کاهش سوانح ترافیکی نقش ویژه ای دارد، برای نمونه افراد باهوش هنگام قرار گرفتن در شرایط خطر در مدت زمان کوتاه‌تری قادر به  تصمیم گیری هستند.

به این ترتیب می‌توان گفت میزان هوش رانندگان نیز در کاهش سوانح ترافیکی نقش دارد.

‌‌هیات علمی دانشگاه پلیس درباره نقش سلامت روان نیز عنوان می‌کند:‌ وقتی شخص از سلامت روان برخوردار باشد به حقوق دیگر شهروندان  احترام می‌گذارد و قوانین راهنمایی و رانندگی را به درستی رعایت می‌کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها